ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند، انتظار فرج و گشایش است. امام کاظم علیه السّلام.
تحف العقول، ص403
شبکه خانگی زیر مجموعه وزارت فرهنگ باشد
محمدعلی نجفی: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید در ارشاد انجام شود. خودتان میگویید سینمای خانگی و اگر بخواهد به تلویزیون و صدا و سیما برود، دیگر معنایی ندارد ،چون آنها خودشان تولید دارند و شبکه خانگی حتماً باید زیر مجموعه ارشاد باشد برای اینکه زیر مجموعه سازمان سینمایی باشد. از سویی هم بتواند با تلویزیون رقابت داشته باشد و باعث تکامل شود. سازمان سینمایی باید انرژی و وقت خود را بگذارد و شرایطی ایجاد کند تا کیفیت سریالهای نمایش خانگی بالا برود.
بخشی از صحبتهای این فیلمساز با خبرآنلاین
چند نکته در فقدان حسن ریاضی (ایلدیریم) شاعر، نویسنده و مترجم
دلباخته ادبیات و مردم بود
آیدین ریاضی
روزنامهنگار
سخن گفتن از حسن ریاضی (ایلدیریم) شاعر، نویسنده، مترجم و روزنامهنگار هم سخت است و هم سهل. سخت از آن بابت که در چندین بعد، صاحب قلم و اندیشه بود. سختکوش بود و پیگیر. هر ناشناختهای را تا به کنه آن نمیرسید رها نمیکرد. محکم بود و جانسخت و همه خودش را در راه آینده بهتر و انسانیتر نثار میکرد و از هیچ تلاشی فروگذار نبود. او رک بود و نظرش را بدون عافیتطلبی و محافظهکاری بیان میکرد. تملقگویی در او جایی نداشت. سهل بدان جهت که در مواجهه با او، همیشه آغوشش برای دیدار و همصحبتی باز بود و چنان مینمایید که سالیان دراز است که آشنای اویی. همنشینی با او همواره شیرین بود و پربار. از هر بابی و ساحتی سخنی میگفتی، حرف برای گفتن داشت. حسن ریاضی به دور از افراط و تفریط بود، همیشه در میانه بود. در میانه میدان و در تیررس هجمه افراطیون خودباخته، ولی او همیشه به راهی که برگزیده بود ایمان راسخ داشت. امیدوار بود، امیدوار به آیندهای روشن برای همه مردمان با هر رنگ و زبان و نژادی. او در روزگار تبزده از نور و امید حرف میزد و از باهم بودن.
او روشنفکری نبود که در گوشه دنجی بماند و اندیشه تولید کند. او همیشه در میان مردم بود و غمخوار دردشان و چارهجوی مشکلشان. برای حل مشکل مردم، لحظهای آرام و قرار نداشت. او میدانست که نباید از مردم جدا بود و در پستو و کنج اتاقی برای همگان نسخه پیچید. زبان هر بزرگ و کوچکی با هر مرام و مسلکی را میدانست. روابط اجتماعی بینظیری داشت که مختص خود او بود و در هر رده سنی محبوب بود و نفوذ کلامش همتا نداشت.
حسن ریاضی قافلهسالار بود ولی همیشه پای کار بود. او در اوج جوانی و پس از انقلاب، عضو شورای روستای زادگاهش (روستای جمالآباد سراب) شد که کارهای فراوانی در رابطه با رفاه مردم و اعتلای فرهنگ آن خطه انجام داد، که یکی از آنها بنیانگذاری مدرسه دخترانه بود که امروز شاهد آن هستیم که دختران پرشماری از آن مدرسه و از آن مکتب به مدارج عالی تحصیلی رسیدهاند و هر کدام شان اثرگذار در حیطه فعالیتشان شدند. دلباخته شعر و ادبیات ایران و جهان بود و خود در مکتب بزرگانی درس گرفت و رشد کرد. از نویسندگان و شاعران در مجلههای پیشرو و نوین اوایل انقلاب بود و با علاقه، پشتکار و احاطهای که در شعر و ادبیات دیروز و امروز ایران و جهان داشت علاوه بر قلمزدن در مطبوعات و جراید، توانست نزدیک به 20 سال بار سنگین سردبیری مجله ترکی-فارسی آذری را به دوش بکشد. در این اثنا توانست شاعران و نویسندگان زیادی را به عرصه هنر ایران معرفی کند و بخوبی رسالت فرهنگی و مردمی بودن خود را به انجام برساند. و تمام وقت خود را صرف اعتلای فرهنگ و زبان و تربیت جوانان خوشقریحه کند. او آنچنان خود را وقف مردم کرده بود که هیچ چیزی را برای خود نمیخواست و همیشه دیگران برای او مهمتر بودند. به خاطر شخصیتی که داشت همیشه آثار دیگران را چاپ میکرد و خود را در اولویت نمیدید با اینکه مجموعه شعرها، نوشتهها و ترجمههای فراوانی برای انتشار داشت ولی همواره میگفت که برای او وقت همیشه هست. اما...
خوشبختانه دو مجموعه کتاب شعر ترکی «یاغیش یوخوسو» (خواب باران) و «گؤزلریمدن آسیلدیم» (از چشمهایم آویزان شدم) به زبان ترکی توسط انتشارات موغام منتشر شده است. در آیندهای نزدیک نیز دیگر آثار به مرحله چاپ و انتشار برای عموم خواهد رسید. پس باشد که با آثارش همیشه در زبان مردمان جاری و ساری باشد. براستی چه موهبتی والاتر از این؟ به جرأت میتوان گفت که حسن ریاضی فقط برای من و ما نبود. او از مردم بود و برای مردم.
روزنامهنگار
سخن گفتن از حسن ریاضی (ایلدیریم) شاعر، نویسنده، مترجم و روزنامهنگار هم سخت است و هم سهل. سخت از آن بابت که در چندین بعد، صاحب قلم و اندیشه بود. سختکوش بود و پیگیر. هر ناشناختهای را تا به کنه آن نمیرسید رها نمیکرد. محکم بود و جانسخت و همه خودش را در راه آینده بهتر و انسانیتر نثار میکرد و از هیچ تلاشی فروگذار نبود. او رک بود و نظرش را بدون عافیتطلبی و محافظهکاری بیان میکرد. تملقگویی در او جایی نداشت. سهل بدان جهت که در مواجهه با او، همیشه آغوشش برای دیدار و همصحبتی باز بود و چنان مینمایید که سالیان دراز است که آشنای اویی. همنشینی با او همواره شیرین بود و پربار. از هر بابی و ساحتی سخنی میگفتی، حرف برای گفتن داشت. حسن ریاضی به دور از افراط و تفریط بود، همیشه در میانه بود. در میانه میدان و در تیررس هجمه افراطیون خودباخته، ولی او همیشه به راهی که برگزیده بود ایمان راسخ داشت. امیدوار بود، امیدوار به آیندهای روشن برای همه مردمان با هر رنگ و زبان و نژادی. او در روزگار تبزده از نور و امید حرف میزد و از باهم بودن.
او روشنفکری نبود که در گوشه دنجی بماند و اندیشه تولید کند. او همیشه در میان مردم بود و غمخوار دردشان و چارهجوی مشکلشان. برای حل مشکل مردم، لحظهای آرام و قرار نداشت. او میدانست که نباید از مردم جدا بود و در پستو و کنج اتاقی برای همگان نسخه پیچید. زبان هر بزرگ و کوچکی با هر مرام و مسلکی را میدانست. روابط اجتماعی بینظیری داشت که مختص خود او بود و در هر رده سنی محبوب بود و نفوذ کلامش همتا نداشت.
حسن ریاضی قافلهسالار بود ولی همیشه پای کار بود. او در اوج جوانی و پس از انقلاب، عضو شورای روستای زادگاهش (روستای جمالآباد سراب) شد که کارهای فراوانی در رابطه با رفاه مردم و اعتلای فرهنگ آن خطه انجام داد، که یکی از آنها بنیانگذاری مدرسه دخترانه بود که امروز شاهد آن هستیم که دختران پرشماری از آن مدرسه و از آن مکتب به مدارج عالی تحصیلی رسیدهاند و هر کدام شان اثرگذار در حیطه فعالیتشان شدند. دلباخته شعر و ادبیات ایران و جهان بود و خود در مکتب بزرگانی درس گرفت و رشد کرد. از نویسندگان و شاعران در مجلههای پیشرو و نوین اوایل انقلاب بود و با علاقه، پشتکار و احاطهای که در شعر و ادبیات دیروز و امروز ایران و جهان داشت علاوه بر قلمزدن در مطبوعات و جراید، توانست نزدیک به 20 سال بار سنگین سردبیری مجله ترکی-فارسی آذری را به دوش بکشد. در این اثنا توانست شاعران و نویسندگان زیادی را به عرصه هنر ایران معرفی کند و بخوبی رسالت فرهنگی و مردمی بودن خود را به انجام برساند. و تمام وقت خود را صرف اعتلای فرهنگ و زبان و تربیت جوانان خوشقریحه کند. او آنچنان خود را وقف مردم کرده بود که هیچ چیزی را برای خود نمیخواست و همیشه دیگران برای او مهمتر بودند. به خاطر شخصیتی که داشت همیشه آثار دیگران را چاپ میکرد و خود را در اولویت نمیدید با اینکه مجموعه شعرها، نوشتهها و ترجمههای فراوانی برای انتشار داشت ولی همواره میگفت که برای او وقت همیشه هست. اما...
خوشبختانه دو مجموعه کتاب شعر ترکی «یاغیش یوخوسو» (خواب باران) و «گؤزلریمدن آسیلدیم» (از چشمهایم آویزان شدم) به زبان ترکی توسط انتشارات موغام منتشر شده است. در آیندهای نزدیک نیز دیگر آثار به مرحله چاپ و انتشار برای عموم خواهد رسید. پس باشد که با آثارش همیشه در زبان مردمان جاری و ساری باشد. براستی چه موهبتی والاتر از این؟ به جرأت میتوان گفت که حسن ریاضی فقط برای من و ما نبود. او از مردم بود و برای مردم.
هنرمندان در فضای مجازی
صفحات اهالی فرهنگ و هنر طی یکی، دو روز گذشته با مطالبی همچون شادباش زادروز برخی چهرههای سرشناس این عرصهها همراه بود، بزرگانی که در رأس آنها میتوان به جواد مجابی اشاره کرد. اطلاعرسانی درباره وضعیت تولید فیلمها و سریالهای در حال پخش و همچنین حضور بینالمللی فیلم «تیتی» به کارگردانی «آیدا پناهنده» هم در این بین به چشم میخورد.
حضور شهرام مکری بهعنوان یکی از داوران بخش اصلی پنجاه و هفتمین دوره جشنواره شیکاگو، حمایت از اکران فیلم «پوست» ساخته برادران ارک در سینماها، آغاز اکران «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعیها در فرانسه، حمایت از آغاز نمایش سریال «خسوف» مازیار میری در نماوا و تبریک سالروز تولد جواد مجابی پستهای مشترکی است که در صفحات شخصی اهالی فرهنگ و هنر دیده میشود. البته جواد مجابی متولد 22 مهرماه است اما برخی اهالی سینما از جمله احترام برومند، رضا کیانیان، حبیب رضایی و... با یکی، دو روز تأخیر این روز را به این نویسنده، شاعر و منتقد طنزپرداز تبریک گفتند.
رضا یزدانی خواننده، نوازنده گیتار و آهنگساز این روزها با سریال «میدان سرخ» ساخته ابراهیم ابراهیمیان، بازی متفاوتی را تجربه کرده است. 24 مهرماه او وارد 48 سالگی شد و به همین بهانه علاوه بر اهالی موسیقی همچون بابک جهانبخش، علی لهراسبی، بهزاد عبدی و... اهالی سینما هم در پستهای اینستاگرامی از شادباش تولد رضا یزدانی نوشتند. بهرام رادان، گلاره عباسی، اشکان خطیبی، احسان کرمی، مهتاب کرامتی، سام درخشانی، محسن کیایی و... از جمله چهرههای سینمایی هستند که این روز را تبریک گفتند.
بهمن فرمان آرا کارگردان سینما در کتابی با عنوان «هفتاد و پنج سال اول به روایت بهمن فرمان آرا» روایتی از کودکی تا هفتاد و چندسالگی داشته و فیلمهایش را و اینکه چگونه شد ساخته شدند، مرور کرده است. این کتاب به نویسندگی محسن آزرم زمستان سال گذشته وارد بازار نشر شد. رضا جولایی نویسنده شناخته شده معاصر در صفحه اینستاگرامش، به این اثر پرداخته و نوشته است: «چه روایت رنگارنگی است این «هفتاد وپنج سال....» چه سرد وگرم ها چشیده این آقا بهمن... برای منی که طی سالها تقریباً از کنج اتاقم به ندرت بیرون رفتهام مایه حسرت است...می خواهم خودم را تسلی دهم که«همه راه ها مثل همند و در نهایت به جایی نمیرسند...» میخواهم خودم را گول بزنم با این سخنان حکیمانه، الکی «عرض زندگی مهم است، نه...» یا «عاقبت کار جهان نیستی است...» نمیشود. نوشتن با تصویر، با دوربین، دنیای دیگری است که همیشه حسرتش را داشته ام... اما چه میشود کرد، شریک نوشتههای تصویری دیگران هم شدن، آنها که به جای قلم دوربین به دست دارند به مصداق وصف العیش... لذتی دارد.» در بخش دیگر این یادداشت آمده است: «استاد بنویس که نوشتههایت هم کم از فیلم هایت ندارد، پر است از رنگ وبو ومفاهیم ومعانی، پر است از زندگی. جانت سلامت که این همه دویدهای وخسته نشدهای، آرزوی محالی است اگر برایت آرزوی هفتاد وپنج سال عمر دیگر کنم اما امیدوارم لااقل هفت سال ونیم دیگر هم به سلامت روزگار بگذرانی وبنویسی و ما هم به شوخی بگوییم: «عجب حکایتها داشتی کل علی.»
حمید فرخنژاد در صفحه اینستاگرامش مخاطبان را به تماشای فیلم کوتاه «بچه خور» دعوت کرده است. پخش فیلم کوتاه «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت و تهیهکنندگی سید مازیار هاشمی برای اولین بار و بهطور اختصاصی، از چهارشنبه ۲۱ مهرماه از پلتفرم فیلیمو آغاز شده است. محمدکارت برای این اثر از جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی جوایز متعدد و متنوعی را دریافت کرده است که از مهمترین آنها میتوان به جایزه بزرگ جشنواره اودنسه دانمارک، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر، بهترین فیلم جشن خانه سینما، سیمرغ بهترین فیلم کوتاه آسیایی جشنواره جهانی فجر، نشان شایستگی بهترین کارگردانی جشن مستقل فیلم کوتاه ایران، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فیلم کوتاه تهران و... اشاره کرد.
نیکی کریمی ویدیویی از ساخت اولین فیلم بلند سینماییاش «یک شب» را منتشر کرده و با این عبارات خاطرات ساخت این فیلم با بازی هانیه توسلی را مرور کرده است: «دو ماه بهمن و اسفند هر شب در زمستان کم سابقه و سخت آن سال تهران فیلمبردارى کردیم اما «یک شب» هیچ گاه از خاطر من و دوستانم و همکارانم که این فیلم را بشدت دوست داریم نمیرود. فیلمى که آن را با عشق و ایمان ساختیم و سال بعد در بخش مسابقه نوعى نگاه جشنواره کن کاندیدای دوربین طلایی بود.»
سجاد افشاریان در صفحه اینستاگرامش از آغاز پیش فروش سه روز اول نمایش «علاقهمندی چنان است که بازجویی» در سایت تیوال خبر داده است. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی میلاد اردوبادی و بازی مرجان خاکساری و بهراد سلاح ورزی قرار است آبانماه هر شب ساعت 18 در پردیس تئاتر شهر به روی صحنه برود.
حضور شهرام مکری بهعنوان یکی از داوران بخش اصلی پنجاه و هفتمین دوره جشنواره شیکاگو، حمایت از اکران فیلم «پوست» ساخته برادران ارک در سینماها، آغاز اکران «قصیده گاو سفید» ساخته بهتاش صناعیها در فرانسه، حمایت از آغاز نمایش سریال «خسوف» مازیار میری در نماوا و تبریک سالروز تولد جواد مجابی پستهای مشترکی است که در صفحات شخصی اهالی فرهنگ و هنر دیده میشود. البته جواد مجابی متولد 22 مهرماه است اما برخی اهالی سینما از جمله احترام برومند، رضا کیانیان، حبیب رضایی و... با یکی، دو روز تأخیر این روز را به این نویسنده، شاعر و منتقد طنزپرداز تبریک گفتند.
رضا یزدانی خواننده، نوازنده گیتار و آهنگساز این روزها با سریال «میدان سرخ» ساخته ابراهیم ابراهیمیان، بازی متفاوتی را تجربه کرده است. 24 مهرماه او وارد 48 سالگی شد و به همین بهانه علاوه بر اهالی موسیقی همچون بابک جهانبخش، علی لهراسبی، بهزاد عبدی و... اهالی سینما هم در پستهای اینستاگرامی از شادباش تولد رضا یزدانی نوشتند. بهرام رادان، گلاره عباسی، اشکان خطیبی، احسان کرمی، مهتاب کرامتی، سام درخشانی، محسن کیایی و... از جمله چهرههای سینمایی هستند که این روز را تبریک گفتند.
بهمن فرمان آرا کارگردان سینما در کتابی با عنوان «هفتاد و پنج سال اول به روایت بهمن فرمان آرا» روایتی از کودکی تا هفتاد و چندسالگی داشته و فیلمهایش را و اینکه چگونه شد ساخته شدند، مرور کرده است. این کتاب به نویسندگی محسن آزرم زمستان سال گذشته وارد بازار نشر شد. رضا جولایی نویسنده شناخته شده معاصر در صفحه اینستاگرامش، به این اثر پرداخته و نوشته است: «چه روایت رنگارنگی است این «هفتاد وپنج سال....» چه سرد وگرم ها چشیده این آقا بهمن... برای منی که طی سالها تقریباً از کنج اتاقم به ندرت بیرون رفتهام مایه حسرت است...می خواهم خودم را تسلی دهم که«همه راه ها مثل همند و در نهایت به جایی نمیرسند...» میخواهم خودم را گول بزنم با این سخنان حکیمانه، الکی «عرض زندگی مهم است، نه...» یا «عاقبت کار جهان نیستی است...» نمیشود. نوشتن با تصویر، با دوربین، دنیای دیگری است که همیشه حسرتش را داشته ام... اما چه میشود کرد، شریک نوشتههای تصویری دیگران هم شدن، آنها که به جای قلم دوربین به دست دارند به مصداق وصف العیش... لذتی دارد.» در بخش دیگر این یادداشت آمده است: «استاد بنویس که نوشتههایت هم کم از فیلم هایت ندارد، پر است از رنگ وبو ومفاهیم ومعانی، پر است از زندگی. جانت سلامت که این همه دویدهای وخسته نشدهای، آرزوی محالی است اگر برایت آرزوی هفتاد وپنج سال عمر دیگر کنم اما امیدوارم لااقل هفت سال ونیم دیگر هم به سلامت روزگار بگذرانی وبنویسی و ما هم به شوخی بگوییم: «عجب حکایتها داشتی کل علی.»
حمید فرخنژاد در صفحه اینستاگرامش مخاطبان را به تماشای فیلم کوتاه «بچه خور» دعوت کرده است. پخش فیلم کوتاه «بچه خور» به کارگردانی محمد کارت و تهیهکنندگی سید مازیار هاشمی برای اولین بار و بهطور اختصاصی، از چهارشنبه ۲۱ مهرماه از پلتفرم فیلیمو آغاز شده است. محمدکارت برای این اثر از جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی جوایز متعدد و متنوعی را دریافت کرده است که از مهمترین آنها میتوان به جایزه بزرگ جشنواره اودنسه دانمارک، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر، بهترین فیلم جشن خانه سینما، سیمرغ بهترین فیلم کوتاه آسیایی جشنواره جهانی فجر، نشان شایستگی بهترین کارگردانی جشن مستقل فیلم کوتاه ایران، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فیلم کوتاه تهران و... اشاره کرد.
نیکی کریمی ویدیویی از ساخت اولین فیلم بلند سینماییاش «یک شب» را منتشر کرده و با این عبارات خاطرات ساخت این فیلم با بازی هانیه توسلی را مرور کرده است: «دو ماه بهمن و اسفند هر شب در زمستان کم سابقه و سخت آن سال تهران فیلمبردارى کردیم اما «یک شب» هیچ گاه از خاطر من و دوستانم و همکارانم که این فیلم را بشدت دوست داریم نمیرود. فیلمى که آن را با عشق و ایمان ساختیم و سال بعد در بخش مسابقه نوعى نگاه جشنواره کن کاندیدای دوربین طلایی بود.»
سجاد افشاریان در صفحه اینستاگرامش از آغاز پیش فروش سه روز اول نمایش «علاقهمندی چنان است که بازجویی» در سایت تیوال خبر داده است. این نمایش به نویسندگی و کارگردانی میلاد اردوبادی و بازی مرجان خاکساری و بهراد سلاح ورزی قرار است آبانماه هر شب ساعت 18 در پردیس تئاتر شهر به روی صحنه برود.
قلم تصحیح بر تصمیم تجمیع
ارمغان بهداروند
شاعر
ادبیات اگر چه فراتر از تکالیف اداری به کار خود مشغول است اما هر چه راه هموارتری را در پیش پای خویش ببیند؛ مشتاقتر و مؤثرتر خواهد بود و مصداق جامعه خویش خواهد شد. مهمترین تجلی حمایتی دولت، وجه مانعزدایی و ریلگذاری و رغبتآفرینی است که تأسیس سازمانهای قوامبخش و نظامهای هدایتی از آن جملهاند که خواهند کوشید با تسهیل امور تولید و توزیع ادبیات صادره، جریانساز باشند. درک این مسأله که اراده اداری نباید خود به دستاندازی بدل شود؛ حداقل توقعی است که جامعه ادبی از تولیت دولتی دارد و به ترویج و تسری آن تأکید می کند.
ناگفته پیداست که اعتباربخشی به ادبیات مبتنی بر استقرار پیشنیازهایی است که از آن جمله میتوان به سازمانهایی اشاره کرد که با مشارکت متخصصان ادبیات و استقبال شاعران و نویسندگان، زمینه تربیت هنرجو و استوارسازی بدنه ادبیات را فراهم میکنند و در بازتولید نسل و الگوسازیهای ادبی متمرکز میشوند. در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ تولیت ادبیات در شرح وظایف معاونت امور فرهنگی پیشبینی شده است که در چند دهه پشت سر بیشتر بر اساس سلیقهها و ضرورتهای زمانی مدیریت شده است و با وجود رویکردهای متعدد مبتنی بر آزمون و خطا؛ همچنان نیز از جایگاه تثبیتشدهای برخوردار نیست و پیوستگی و تجمیع ساختار حداقلی ایجاد شده نیز در دیگر ساختارها به تقلیل این وضعیت دامن زد که با وجود عدم استقبال اهالی ادبیات و اثرات اسفبار ملموس آن، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بهدلیل یک تصمیم صرفاً منبعث از نگاه اقتصادی منحل و در دل یک مؤسسه نامتوازن اداری تجمیع گردید که از آثار مشهود آن میتوان به خروج سرمایههای انسانی آموزشدیده و اجارهنشینی در ساختمانی ناموجه و رهاشدگیهای ناگزیر اشاره کرد که از منظر متولیان امر دوران گذار نام گرفته بود اما در واقعیت مستقر، تداوم جفای به ادبیات محسوب میشد.
در دور جدید و از پس انتخاب یکی از اهالی ادبیات در مقام معاونت امور فرهنگی انتظار میرود قلم «تصحیح» بر تصمیم «تجمیع» کشیده شود و به ادبیات به مثابه سرمایهای تصاعدی نگریسته شود. نشانههای امیدوارکنندهای در این روزها به وقوع پیوسته است که باید چشم انتظار در راه تحقق و تکمیل آنها باقی ماند.
بارزترین این اتفاقها؛ اظهارنظر غیرقابل پیشبینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر احیای بنیاد شعر و ادبیات داستانی و انتخاب غلامرضا طریقی یکی از پویندگان صاحبنام شعر در تولیت مرکز گسترش ادبیات است که هر دو زاده اندیشه مشارکتخواهی از اهالی ادبیات و تأکید بر ماهیت مستقل ادبیات در منظر مدیریت فرهنگی مستقر هستند. قطعاً این تصمیم منبعث از گفتمان مبتنی بر مشورت فرهنگی و نظرخواهی از خیرخواهان ادبیات است و به هر دلیل؛ میتواند از علائم برنامهمحوری در عرصه تولید محتوا و اعتلای موقعیت تولیت دولتی ادبیات باشد.
شاعر
ادبیات اگر چه فراتر از تکالیف اداری به کار خود مشغول است اما هر چه راه هموارتری را در پیش پای خویش ببیند؛ مشتاقتر و مؤثرتر خواهد بود و مصداق جامعه خویش خواهد شد. مهمترین تجلی حمایتی دولت، وجه مانعزدایی و ریلگذاری و رغبتآفرینی است که تأسیس سازمانهای قوامبخش و نظامهای هدایتی از آن جملهاند که خواهند کوشید با تسهیل امور تولید و توزیع ادبیات صادره، جریانساز باشند. درک این مسأله که اراده اداری نباید خود به دستاندازی بدل شود؛ حداقل توقعی است که جامعه ادبی از تولیت دولتی دارد و به ترویج و تسری آن تأکید می کند.
ناگفته پیداست که اعتباربخشی به ادبیات مبتنی بر استقرار پیشنیازهایی است که از آن جمله میتوان به سازمانهایی اشاره کرد که با مشارکت متخصصان ادبیات و استقبال شاعران و نویسندگان، زمینه تربیت هنرجو و استوارسازی بدنه ادبیات را فراهم میکنند و در بازتولید نسل و الگوسازیهای ادبی متمرکز میشوند. در ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ تولیت ادبیات در شرح وظایف معاونت امور فرهنگی پیشبینی شده است که در چند دهه پشت سر بیشتر بر اساس سلیقهها و ضرورتهای زمانی مدیریت شده است و با وجود رویکردهای متعدد مبتنی بر آزمون و خطا؛ همچنان نیز از جایگاه تثبیتشدهای برخوردار نیست و پیوستگی و تجمیع ساختار حداقلی ایجاد شده نیز در دیگر ساختارها به تقلیل این وضعیت دامن زد که با وجود عدم استقبال اهالی ادبیات و اثرات اسفبار ملموس آن، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان بهدلیل یک تصمیم صرفاً منبعث از نگاه اقتصادی منحل و در دل یک مؤسسه نامتوازن اداری تجمیع گردید که از آثار مشهود آن میتوان به خروج سرمایههای انسانی آموزشدیده و اجارهنشینی در ساختمانی ناموجه و رهاشدگیهای ناگزیر اشاره کرد که از منظر متولیان امر دوران گذار نام گرفته بود اما در واقعیت مستقر، تداوم جفای به ادبیات محسوب میشد.
در دور جدید و از پس انتخاب یکی از اهالی ادبیات در مقام معاونت امور فرهنگی انتظار میرود قلم «تصحیح» بر تصمیم «تجمیع» کشیده شود و به ادبیات به مثابه سرمایهای تصاعدی نگریسته شود. نشانههای امیدوارکنندهای در این روزها به وقوع پیوسته است که باید چشم انتظار در راه تحقق و تکمیل آنها باقی ماند.
بارزترین این اتفاقها؛ اظهارنظر غیرقابل پیشبینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر احیای بنیاد شعر و ادبیات داستانی و انتخاب غلامرضا طریقی یکی از پویندگان صاحبنام شعر در تولیت مرکز گسترش ادبیات است که هر دو زاده اندیشه مشارکتخواهی از اهالی ادبیات و تأکید بر ماهیت مستقل ادبیات در منظر مدیریت فرهنگی مستقر هستند. قطعاً این تصمیم منبعث از گفتمان مبتنی بر مشورت فرهنگی و نظرخواهی از خیرخواهان ادبیات است و به هر دلیل؛ میتواند از علائم برنامهمحوری در عرصه تولید محتوا و اعتلای موقعیت تولیت دولتی ادبیات باشد.
تصویری از فراموشی معماری کلاسیک
حسین محسنی
گالریدار
معماری ایرانی در تاریخ خود همیشه همراه با اصالت طرح و سادگی توأم با پیادهسازی اصول معماری ایرانی بوده و فراز و نشیب بسیاری را طی کرده است و همواره با طبیعت دارای تعامل مسالمتآمیزی بوده است. ساختمانها و مناظر شهری بخش مهمی از زندگی روزمره شده است. شکلها و فرمهایی ﻣﻠﻤﻮﺱ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻨﻈﺮهﻫـﺎ، سکونتگاهها و بناها، جلوههایی از هنر انسانیاند که با بهره بردن از دانش و بصیرت ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﻧﻴﺎﺯهای ﻣﻌﻤﻮلی ﺑﻪ ﻣﻌﻨـﺎی ﻭﺟـﻮدی انسان ﺍﺭﺗﺒـﺎﻁ ﺩﺍﺭند. نمایشگاه «نقاش/ شهر ساختمان» در گالری آرتیبیشن با تمرکز 5 هنرمند روی معماری و شهر است. این نمایشگاه با 18 اثر در گالری آرتیبیشن علی رستگار، شیوا خوشبخت، آرمان یعقوب پور، ساناهین باباجانیانس و مرجان نعمتی هنرمندان این نمایشگاه هستند.
علی رستگار با بهرهگیری از عناصر و نقوش سنتی که عمارتهای او را آذین کردهاند، خانهای را به رخ میکشانند که بیشتر به بازنمایی نوستالژیک از هر آنچه او را به زندگی در ناکجاییاش مأنوس میکند قرابت میبخشند. خانه او در گسترهای ناپایدار واقع شده که همواره بیوطنی او را به ما گوشزد میکند. از سوی دیگر مناظر آرمان یعقوبپور همواره ساده و روان است. او در تلاش ایجاد حسی عمیق و گفتمانی نزدیک میان خود و مخاطب است با درختان در تاریکی آرمیده و شهرهای دوردست. در آثار جدیدش از سفیدی محض همیشگیاش دورشده و به تاریکترین نقطه شب رسیده است درختان رنگی و سنگهای همیشگیاش جای خود را به ساختمانها و شهر در دوردست دادهاند. در آثار مرجان نعمتی ساختمانهای تهران قدیم با خاکستریهای رنگی روی بوم به تصویر کشیده شده است. او در آثارش تلاش میکند مخاطب را به آنچه در حال تخریب است، آگاه کند همچنین جست وجوهای شیوا خوشبخت در دل بناهای دفن شده از معماری کلاسیک ایران در انبوه درختان، داربستها، تیرهای برق را نشان میدهد که آرامآرام در حال تخریب و فراموشی است. مساجد، خانههای تاریخی در میان درختان به آسمان قد کشیده از جمله عناصر شکلگیری آثار اوست. آثار ساناهین باباجانیانس تلفیقی از فرهنگ ایرانی و ارمنی است. معماری کلیساها در پس زمینه کار با رنگبندی گرم به تصویر کشیده شدهاند و با نقوش و هندسه ایرانی پیوندی میان آنها و حجمهای بر بوم نشسته ایجاد شده است. اشکال و نقوشی که همواره در معماری سنتی ایران نقشی مهم و ثابت را ایفا میکند. علاقهمندان به دیدن این آثار با رعایت پروتکلهای بهداشتی میتوانند از 23 مهر تا 3 آبان ماه به گالری آرتیبیشن به نشانی تهران، خیابان شریعتی، پایینتر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گلنبی (غرب)، میدان احمدیروشن، خیابان ساسانیپور، خیابان قندی، پلاک 6، مراجعه کنند. همچنین نمایشگاه به صورت آنلاین در سایت آرتیبیشن (www.artibition.net) دایر خواهد شد.
گالریدار
معماری ایرانی در تاریخ خود همیشه همراه با اصالت طرح و سادگی توأم با پیادهسازی اصول معماری ایرانی بوده و فراز و نشیب بسیاری را طی کرده است و همواره با طبیعت دارای تعامل مسالمتآمیزی بوده است. ساختمانها و مناظر شهری بخش مهمی از زندگی روزمره شده است. شکلها و فرمهایی ﻣﻠﻤﻮﺱ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻨﻈﺮهﻫـﺎ، سکونتگاهها و بناها، جلوههایی از هنر انسانیاند که با بهره بردن از دانش و بصیرت ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﻧﻴﺎﺯهای ﻣﻌﻤﻮلی ﺑﻪ ﻣﻌﻨـﺎی ﻭﺟـﻮدی انسان ﺍﺭﺗﺒـﺎﻁ ﺩﺍﺭند. نمایشگاه «نقاش/ شهر ساختمان» در گالری آرتیبیشن با تمرکز 5 هنرمند روی معماری و شهر است. این نمایشگاه با 18 اثر در گالری آرتیبیشن علی رستگار، شیوا خوشبخت، آرمان یعقوب پور، ساناهین باباجانیانس و مرجان نعمتی هنرمندان این نمایشگاه هستند.
علی رستگار با بهرهگیری از عناصر و نقوش سنتی که عمارتهای او را آذین کردهاند، خانهای را به رخ میکشانند که بیشتر به بازنمایی نوستالژیک از هر آنچه او را به زندگی در ناکجاییاش مأنوس میکند قرابت میبخشند. خانه او در گسترهای ناپایدار واقع شده که همواره بیوطنی او را به ما گوشزد میکند. از سوی دیگر مناظر آرمان یعقوبپور همواره ساده و روان است. او در تلاش ایجاد حسی عمیق و گفتمانی نزدیک میان خود و مخاطب است با درختان در تاریکی آرمیده و شهرهای دوردست. در آثار جدیدش از سفیدی محض همیشگیاش دورشده و به تاریکترین نقطه شب رسیده است درختان رنگی و سنگهای همیشگیاش جای خود را به ساختمانها و شهر در دوردست دادهاند. در آثار مرجان نعمتی ساختمانهای تهران قدیم با خاکستریهای رنگی روی بوم به تصویر کشیده شده است. او در آثارش تلاش میکند مخاطب را به آنچه در حال تخریب است، آگاه کند همچنین جست وجوهای شیوا خوشبخت در دل بناهای دفن شده از معماری کلاسیک ایران در انبوه درختان، داربستها، تیرهای برق را نشان میدهد که آرامآرام در حال تخریب و فراموشی است. مساجد، خانههای تاریخی در میان درختان به آسمان قد کشیده از جمله عناصر شکلگیری آثار اوست. آثار ساناهین باباجانیانس تلفیقی از فرهنگ ایرانی و ارمنی است. معماری کلیساها در پس زمینه کار با رنگبندی گرم به تصویر کشیده شدهاند و با نقوش و هندسه ایرانی پیوندی میان آنها و حجمهای بر بوم نشسته ایجاد شده است. اشکال و نقوشی که همواره در معماری سنتی ایران نقشی مهم و ثابت را ایفا میکند. علاقهمندان به دیدن این آثار با رعایت پروتکلهای بهداشتی میتوانند از 23 مهر تا 3 آبان ماه به گالری آرتیبیشن به نشانی تهران، خیابان شریعتی، پایینتر از حسینیه ارشاد، نرسیده به همت، گلنبی (غرب)، میدان احمدیروشن، خیابان ساسانیپور، خیابان قندی، پلاک 6، مراجعه کنند. همچنین نمایشگاه به صورت آنلاین در سایت آرتیبیشن (www.artibition.net) دایر خواهد شد.
سیره رسول خدا-12
بشارت و انذار
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
مژده و بیم دادن از ارکان اصلی دعوت تمام انبیا و مبلغان بوده و پیامبر اسلام(ص) این شیوه را برای مخاطبهای گوناگون در قالبهای مختلف به اجرا درآورده است.
بسیاری از اقدامات تبلیغی پیامبرخاتم(ص) را میتوان در جهت مژده و هشدار دانست که در بسیاری از موارد این شیوه را در کنار دیگر شیوهها بهخوبی اتخاذ نموده و نتیجه گرفته است. نکته مهم اینجاست که ترکیب این شیوه با شیوههای دیگر هرچه مناسبتر و با احوال مخاطب هماهنگتر باشد، بازدهی اقدامات تبلیغی افزونتر خواهد بود. از آنجا که پیامبراکرم(ص) کار تبشیر و انذار را با راهنمایی قرآن به انجام میرساند و نمونههای آن در قرآن بسیار به چشم میخورد، به برخی از آیات مرتبط که پیامبراسلام(ص) بهعنوان مژده و بیم برای مردم بیان فرموده اشاره میشود.
در نخستین مرحله دعوت که خواندن به اصل مسلمانی بود، پیامبراسلام(ص) از بشارتهای مؤثری استفاده نموده، مژده به نعیم اخروی و بشارت به سعادت دنیوی هر دو در دعوت حکیمانه پیامبراکرم(ص) بسیار دیده میشود. نمونههایی از بشارت به نعیم اخروی چنین اند؛ نخستین و مهمترین بشارت پیامبرگرامی اسلام(ص) این جمله مشهور و شعار بزرگ بود؛ «بگویید معبودی جزالله نیست تا رستگار شوید» و در جای دیگر میفرماید: «و هر کس به خدا ایمان آورده و کار شایستهای کرده باشد، بدیهایش را از او سترده و او را در بهشتهایی که از زیر (درختان) آن جویبارها روان است درآورد. در آنجا بمانند، این است همان کامیابی بزرگ (تغابن آیه۹) همچنین میفرماید: به کسانی که کفر ورزیدند بگو اگر بازایستند، آنچه گذشته است برایشان آمرزیده میشود (انفال آیه۳۸) و از جمله نتایج دنیوی که برای ایمان بهعنوان تشویق بیان شده است، خلافت زمین، امنیت کامل و تمکن دینی و دنیوی است: خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین (خود) قرار دهد. همان گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین قرار داد و آن دینی را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند.» (نور آیه۵۵)
انذار از شرک
همچنین مبلغان الهی همواره بیم دادن و آگاهاندن مخاطبان نسبت به عاقبت و فرجام بد بیایمانی را در دستور کار دعوت خویش داشتهاند. بهطوری که گاهی خود را تنها با عنوان نذیر یا منذر معرفی میکنند. «ان انا الا نذیرمبین» در انذار، عنصر آگاهی و هشدار نقش اصلی را دارد، چرا که تخویف و ترساندن صرف، نه درشأن انبیا و نه به تنهایی مفید فایده است بلکه بیان کننده وعده و وعیدهای غیرقابل تغییری است که تحقق خواهد یافت و این آگاهی میتواند باعث نگرانی، خوف از سرانجام کار و در نتیجه ایمان به پیامبر شود. نمونههایی از انذار به عذاب اخروی و دنیوی چنین اند؛
- در بیان عذاب اخروی: «هرکس به خدا شرک ورزد قطعاً خدا بهشت را بر او حرام ساخته و جایگاهش آتش است.» (مائده آیه ۷۲)
همچنین میگوید: «بگو؛ در حقیقت کسانی که بر خدا دروغ میبندند رستگار نمیشوند.» (یونس آیه ۶۹)
- و در بیان عذاب دنیوی میفرماید: «بگو؛ او تواناست که از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان عذابی بر شما بفرستد، یا شما را گروه گروه به هم اندازد (دچار تفرقه سازد).» (انعام، آیه ۶۵)
تشویق مسلمانان به ایمان و عمل صالح
از جلوههای مهم شیوه بشارت وانذار، تشویق مؤمنانی است که مرحله نخستین دعوت را پذیرفته و به جرگه مسلمانی پیوستهاند و اکنون نیازمند ارشاد و ترغیب بیشتر در جهت تعمیق ایمان و عمل صالح هستند. شاید بتوان گفت این شیوه در سلوک تبلیغی رسول اکرم(ص) مهمترین جایگاه را داشته است. چه او همیشه در مرحله اول با تشویق و ترغیب برای ارشاد، تغییر و تحول در افراد و توسعه حاکمیت روحیه اسلامی در رفتارهای فردی و جمعی داشته است. این شیوه نیز گاه با تبیین نتایج اخروی و گاه با نتایج دنیوی همراه بوده است.
دبیر گروه پایداری
مژده و بیم دادن از ارکان اصلی دعوت تمام انبیا و مبلغان بوده و پیامبر اسلام(ص) این شیوه را برای مخاطبهای گوناگون در قالبهای مختلف به اجرا درآورده است.
بسیاری از اقدامات تبلیغی پیامبرخاتم(ص) را میتوان در جهت مژده و هشدار دانست که در بسیاری از موارد این شیوه را در کنار دیگر شیوهها بهخوبی اتخاذ نموده و نتیجه گرفته است. نکته مهم اینجاست که ترکیب این شیوه با شیوههای دیگر هرچه مناسبتر و با احوال مخاطب هماهنگتر باشد، بازدهی اقدامات تبلیغی افزونتر خواهد بود. از آنجا که پیامبراکرم(ص) کار تبشیر و انذار را با راهنمایی قرآن به انجام میرساند و نمونههای آن در قرآن بسیار به چشم میخورد، به برخی از آیات مرتبط که پیامبراسلام(ص) بهعنوان مژده و بیم برای مردم بیان فرموده اشاره میشود.
در نخستین مرحله دعوت که خواندن به اصل مسلمانی بود، پیامبراسلام(ص) از بشارتهای مؤثری استفاده نموده، مژده به نعیم اخروی و بشارت به سعادت دنیوی هر دو در دعوت حکیمانه پیامبراکرم(ص) بسیار دیده میشود. نمونههایی از بشارت به نعیم اخروی چنین اند؛ نخستین و مهمترین بشارت پیامبرگرامی اسلام(ص) این جمله مشهور و شعار بزرگ بود؛ «بگویید معبودی جزالله نیست تا رستگار شوید» و در جای دیگر میفرماید: «و هر کس به خدا ایمان آورده و کار شایستهای کرده باشد، بدیهایش را از او سترده و او را در بهشتهایی که از زیر (درختان) آن جویبارها روان است درآورد. در آنجا بمانند، این است همان کامیابی بزرگ (تغابن آیه۹) همچنین میفرماید: به کسانی که کفر ورزیدند بگو اگر بازایستند، آنچه گذشته است برایشان آمرزیده میشود (انفال آیه۳۸) و از جمله نتایج دنیوی که برای ایمان بهعنوان تشویق بیان شده است، خلافت زمین، امنیت کامل و تمکن دینی و دنیوی است: خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته کردهاند وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین (خود) قرار دهد. همان گونه که کسانی را که پیش از آنان بودند جانشین قرار داد و آن دینی را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنی مبدل گرداند.» (نور آیه۵۵)
انذار از شرک
همچنین مبلغان الهی همواره بیم دادن و آگاهاندن مخاطبان نسبت به عاقبت و فرجام بد بیایمانی را در دستور کار دعوت خویش داشتهاند. بهطوری که گاهی خود را تنها با عنوان نذیر یا منذر معرفی میکنند. «ان انا الا نذیرمبین» در انذار، عنصر آگاهی و هشدار نقش اصلی را دارد، چرا که تخویف و ترساندن صرف، نه درشأن انبیا و نه به تنهایی مفید فایده است بلکه بیان کننده وعده و وعیدهای غیرقابل تغییری است که تحقق خواهد یافت و این آگاهی میتواند باعث نگرانی، خوف از سرانجام کار و در نتیجه ایمان به پیامبر شود. نمونههایی از انذار به عذاب اخروی و دنیوی چنین اند؛
- در بیان عذاب اخروی: «هرکس به خدا شرک ورزد قطعاً خدا بهشت را بر او حرام ساخته و جایگاهش آتش است.» (مائده آیه ۷۲)
همچنین میگوید: «بگو؛ در حقیقت کسانی که بر خدا دروغ میبندند رستگار نمیشوند.» (یونس آیه ۶۹)
- و در بیان عذاب دنیوی میفرماید: «بگو؛ او تواناست که از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان عذابی بر شما بفرستد، یا شما را گروه گروه به هم اندازد (دچار تفرقه سازد).» (انعام، آیه ۶۵)
تشویق مسلمانان به ایمان و عمل صالح
از جلوههای مهم شیوه بشارت وانذار، تشویق مؤمنانی است که مرحله نخستین دعوت را پذیرفته و به جرگه مسلمانی پیوستهاند و اکنون نیازمند ارشاد و ترغیب بیشتر در جهت تعمیق ایمان و عمل صالح هستند. شاید بتوان گفت این شیوه در سلوک تبلیغی رسول اکرم(ص) مهمترین جایگاه را داشته است. چه او همیشه در مرحله اول با تشویق و ترغیب برای ارشاد، تغییر و تحول در افراد و توسعه حاکمیت روحیه اسلامی در رفتارهای فردی و جمعی داشته است. این شیوه نیز گاه با تبیین نتایج اخروی و گاه با نتایج دنیوی همراه بوده است.
عکس نوشت
ماه مهر که فرا میرسد، خراسان جنوبی رنگ و طعم دیگری میگیرد و با گذر از مناطق مختلف آن خرمنهای سرخ رنگ زرشک را خواهید دید که کشاورزان مشغول برداشت و جمعآوری آن هستند؛ استانی که رتبه اول تولید زرشک کشور و جهان را به خود اختصاص داده. خبرگزاری ایسنا، گزارش تصویری از برداشت این محصول منتشر کرده که از اواسط مهرماه آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد و امرار معاش و اقتصاد خانوار اکثر کشاورزان استان از طریق برداشت محصول زرشک تأمین میشود. سطح زیرکشت زرشک در استان ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار بوده و پیشبینی میشود ۱۱۰ هزار تن زرشک تر برداشت شود وبیشترین سطح زیرکشت زرشک استان به شهرستان قائن، روستای افین با ۶ هزار هکتار سطح زیرکشت اختصاص دارد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
شبکه خانگی زیر مجموعه وزارت فرهنگ باشد
-
دلباخته ادبیات و مردم بود
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
قلم تصحیح بر تصمیم تجمیع
-
تصویری از فراموشی معماری کلاسیک
-
بشارت و انذار
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین